Sezónu vo Vychylovke otvorili zapálením ohňa v parnom rušni

05.05.2013 Čadca

Vychylovka 5. mája (TASR) – Zapálením ohňa v parnom rušni a postavením mája dnes otvorili sezónu v Múzeu kysuckej dediny v Novej Bystrici – Vychylovke, ktorej súčasťou je aj Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ).

Podujatie Stávame my máje ponúklo podľa kultúrnej manažérky Kysuckého múzea v Čadci Dariny Hnidkovej hudbu, spev, tanec a chutné jedlá starých mám.

„Otvorili sme výstavu Vlaky s vôňou dreva, ktorá prostredníctvom odborných sprievodných textov, dobových fotografií, mapiek a rôznych dokumentov približuje bohatú históriu lesných železníc. Krásu ľudového kroja prezentuje výstava Anny Mikušcovej z Nimnice. Návštevníci si mohli pozrieť tiež stavanie mája, ktoré predviedol Folklórny súbor Drevár z Krásna nad Kysucou. Nechýbala tradičná svätá omša i kuchyňa starých materí – príprava chrumkavých kapustniakov a zemiakových placiek na dobových peciach v objektoch múzea,“ povedala Hnidková.

Vedúca správy HLÚŽ a Múzea kysuckej dediny Janka Berešová doplnila, že na lesnej železnici odviezli v minulej sezóne vyše 41.000 návštevníkov a zhruba rovnaký počet zavítal do Múzea kysuckej dediny. „Predpokladáme, že v letných mesiacoch by sme spustili jazdy HLÚŽ na sedlo Beskyd. Zatiaľ uvažujeme o drezinovej prevádzke. Momentálne jazdíme do časti druhej úvrate a návštevníci majú možnosť vidieť úvraťový systém aj v praxi. Cez týždeň jazdíme klasickým motorovým rušňom, v sobotu a nedeľu parným rušňom. A ak sa všetko podarí, na Deň železnice (26. 5.) by nám mala prísť ďalšia lokomotíva U 34,“ dodala Berešová.

Zrekonštruovaný jedenásťkilometrový úsek spájajúci HLÚŽ a Oravskú lesnú železnicu v Oravskej Lesnej, ktoré sú súčasťou bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice (KOLŽ) preverili skúšobnou jazdou dvoch motorových drezín v septembri 2012. Vyše hodinovú prehliadkovú jazdu medzi Kysucami a Oravou vtedy plánovali pre verejnosť sprístupniť na začiatku tohtoročnej letnej turistickej sezóny.

Kysuckú a oravskú lesnú železnicu vybudovali v rokoch 1915 - 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 km, z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roku 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8 km úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.

V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, kedy sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.
 

Vyberte región